بحث هذه المدونة الإلكترونية

اتقوا يوما ترجعون فيه الى الله

عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلّى الله عليه وسلم: "المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده، والمهاجر من هجر ما نهى الله عنه" (1).
وزاد الترمذي والنسائي: "والمؤمن من أمِنَه الناس على دمائهم وأموالهم"(2)
وزاد البيهقي: "والمجاهد من جاهد نفسه في طاعة الله"(3)



ان لم يرتقى التعلم بك 
فأعلم انك جاهل 
لا يعنى انك تمسك بورقة وقلم انك تعلمت 
او انك تجيد القرأة والكتابة 
لان اثبات الاجادة هى الفهم والعمل بما تفهم 
فلا يعنى ابد انك  تقرأ وتكتب انك  مثقف 
ولا يعنى ابدا انك تجيد القاء الشعر او كتابته 
انك شاعر لانك لو كنت كذلك كان عليك
ان تشعر بهول ما تسطر 
وبهول نتائجه
اتقى الله 

دى رسالة الى احد المدونين الافاضل
 #*#*#*#*#*#
بجد انا فى حيرة شديدة 
مش عارفة هو فى اية ولا عارفة 
الناس دخلت التدوين لية عشان يشتموا بعض ولا عشان 
يتبادلوا الاتهامات الخطيرة والقبيحة ؟!!

انا اسفة جدا لما يكون مدون كبير فى السن والمفترض ان
سنة دا يكسبه خبرة واحترام ونضج كافى 
يكتب ما لا يقدر على كتابته 
الصغار  مما لا يعلمون عاقبة تلك الفعلة 

انا عايزة اعرف بأى حق يصف الناس المحصنات ؟
عايزة اعرف بأى حق حد يسب سيدة امانة فى بيتها ؟
الا انها تكتب  او انها مدونة ؟
طب ما لو دى فعلة شأنة ما حضرتك بتعملها ؟
ام ان التشريع نزل  لها وغفل عنك ؟؟
ام انها جرت العادة ان الكاتبة على النت هى مباحة 
لكل من هب ودب !!!!
طب ما لو حضرتك برضة فاكر 
كدة ومؤمن بكدة طب ماأنت بتعلق عند
المدونات والكاتبات على النت !!
هل صرنا مشاعا 
هل اصبحنا حق مكتسب 
للخوض فى اعراضنا ؟؟؟
هل اصبحت سيرتنا 
لبانة لكل من هب والدب 
هل ان اسمائنا وسمعتنا 
اصبحت سهلت المنال 

اما انها مسألة تسويق 
ان كل ما يكتب ويستطيع الكتابة 
ولا يجد قراء 
فعليه ان يكتب  
عن المحصنات الغافلات الامنات ؟؟
يأ انت 
ايا كان اسمك
ايا كان جنسك او عمرك او بلدك او دينك 
اتقى الله فينا 
اتقى الله فى عرضنا وشرفنا 
اتقى الله  
اتقى يوما تقف فيه بين يدى (الله عزوجل )

(أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَى عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ) (الزمر:56)
واعلم انه
(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ)) (قّ:18)
    اتقوا الله فينا 
لا تشعرونا وكأننا صرنا مشاع لمجرد اننا نكتب سطور على النت 
او اننا قلنا اننا اخوة او اننا تعاملنا بحسن نية 
اتقوا يوما ترجعون فيه الى الله 
ملحوظة انا قرأت اللى كتب وبصراحة حاجة وحشة جداا 
وانا مستأة جدا جدا  لانى لم اتوقع ان يستخدم قلم فى الافتراء على الناس 
او ان يكون سببا فى هدم البيوت  او تشويه سمعة سيدة فاضلة 

55 التعليقات:

  قوس قزح

الثلاثاء فبراير 02, 02:50:00 م 2010

لا اله الا الله
انا جاية اعزيكى بعد ما قريت فى تعليق لكى ان فى حالة وفاة عندك
الاقى بردو هنا مشكلة ؟
حسبى الله و نعم الوكيل فى اى حد يجيب سيرة حد بالباطل
ما كل واحد يخليه فى حاله بقى

البقاءلله يا ايناس
لو اعرف رقمك كنت كلمتك
ربنا يرحم امواتنا جميعا

  Appy

الثلاثاء فبراير 02, 02:54:00 م 2010

ربنا ياخدهم ربنا ياخدهم

  عاشقة القمر

الثلاثاء فبراير 02, 03:06:00 م 2010

ربنا يهدي الجميع
يارب

  تركي الغامدي

الثلاثاء فبراير 02, 03:13:00 م 2010

المكرمة نهر الحب ... كل إناء بما فيه ينضح ... وكما تفضلت ليس كل من تعلم القراءة والكتابة أصبح كاتباً أو قارئياً وإن كانت القاعدة تقول اكتب أي شيء يخالف الواقع والعقل والدين تصبح ملء السمع والبصر ... فالمثل يقول خالف تُعرف ... ومن أشرت إليه كثر في عالمنا للأسف من يتابعهم ويعلق على أفكارهم ويجاريهم في أطروحاتهم يعطيهم أكبر من حجمهم ويشجعهم على مواصلة أساليبهم .
بل إن على من يجد طريقاً إلى كبح أمثال هؤلاء شرعاً وقانوناً ألا يتردد في مقاضاتهم وبخاصة متى استهدفوا إنساناً مستوراً معروفاً بشخصه .
نسأل الله تعالى الهداية والعفو والعافية .

  موناليزا

الثلاثاء فبراير 02, 03:20:00 م 2010

حسبى الله ونعم الوكيل

كنت عايزة أسألك هو مين الشخص ده بس واضح انك زى حالاتى ماتعرفيهوش

  صيدلانيه طالعه نازله

الثلاثاء فبراير 02, 03:54:00 م 2010

بصراحه الموضوع ده بقى مقرف قوى
و بقى سمه واضحه و بتاعنى منها مدونات كتيره للاسف
ربنا يقرفهم زى ما بيقرفوا الناس

سعدت بمكالمتك النهارده يا جميله
و البقاء لله فى الوفاه القديمه و الجديده اللى عرفت بيها النهارده
وربنا يجعلها اخر الاحزان ان شاء الله

  اقصوصه

الثلاثاء فبراير 02, 06:41:00 م 2010

الله يغفر لنا

ويحسن عاقبتنا

  نور الدين

الثلاثاء فبراير 02, 09:57:00 م 2010

حسبنا الله ونعم الوكيل فى من يقذفون الأعراض
سيدفعون الثمن يوم العرض باهظاً جدااا

  وومن

الثلاثاء فبراير 02, 10:16:00 م 2010

إيناس

هي المشاكل دي في كل حتة حسبي الله ونعم والوكيل في كل واحد بيفتري علي أي حد وخصوصاً لو محصنة

------------

علي فكرة حاولت أتصل بيكي أكتر من مرة ساعه حالة الوفاة وانتي مكنتيش بتردي

  سمكه واحده

الثلاثاء فبراير 02, 10:32:00 م 2010

سمعت ان في حاله وفاه
البقاء الله
ان الله وان اليه راجعون
اما بالنسبه للموضوع ده فدي حاجه بقت مقرفه جدا ومقززه اكتر
والواحد بجد مصدوم وزعلان علي اللي بيحصل
بس معلش لازم يكون في الوحش عشان يبان الكويس هنعمل ايه
ربنا يهدي بجد

  ENG./ELSAYED,PMP

الأربعاء فبراير 03, 12:13:00 ص 2010

إن الإنسانية ... كل الإنسانية ... أن تتحول ثقافة الفرد ... إلى سلوك

فعلاً


ان لم يرتقى التعلم بك فأعلم انك جاهل

سائنى ... ما حدث ... مثلما أسائك

صدقينى

دوول مرضى نفسين ... ومش مخلصهم من ربنا غير إنهم يكونوا حتى ناس ... مجرد ناس ... لأ ... مصممين ... إنهم يكونوا حيوانات

سعيد بالبوست

سيد

  rovy

الأربعاء فبراير 03, 02:34:00 ص 2010

السلام عليكم ..
أزيك يا قمر ..
مكالمتك أسعدتنى جدا و طمنتنى عليكى و ياارب دايما ربنا يطمنى عليكى حبيبتى
البوست يوجع القلب لأن الواحد بجد قرف من الناس المتخلفه دى .. كان نفسى أعرف مين ده ؟! لكن لقيت أن الأحسن أنك ما تشهريهوش و هو حاجه نكره لا تستحق أن تذكر ..
ربنا يكرمك ياارب و تأكدى ان ربنا سبحانه و تعالى لن يضيع حق أحد و أن هذه السيده الفاضله سيجند لها الله من يدافع عنها كما جندكى لها و سينتقم ممن تجرأ على رميها بالسؤ و سيرينا به وحسبنا الله ونعم الوكيل ..

كل الموده و التحيه لكى صغيرتى الجميله أيناس ..

  akeedba7ebha

الأربعاء فبراير 03, 03:11:00 ص 2010

ربنا يهديهم

  mohamed ghalia

الأربعاء فبراير 03, 05:58:00 ص 2010

ربنا يهدى بجد
وربنا يكرمك على غيرتك دى

  أمل حمدي

الأربعاء فبراير 03, 08:53:00 ص 2010

ربنا يبارك في عمرك ويخليكِ

فعلا وقت الشدة بتلاقي الناس الي بجد تقف جنبك
وانتِ ناس بجد من زمان

اللهم أصلح حالك وحال الجميع

وشكرا لكل الناس اللي بجد

  همس الاحباب

الأربعاء فبراير 03, 02:34:00 م 2010

لا حول ولا قوة الا بالله
ربنا يصلح ويهدى النفوس
بالرغم انى عامل زى الاطرش فى الزفة
بس كده الموضوع بقى مقرف بجد
تحياتى

  حنين القلب

الأربعاء فبراير 03, 04:49:00 م 2010

ربنا يهدى الجميع

انا جايه اعزيكى بعد ما عرفت ان فيه حاله وفاة عندك
اسفه والله لسه عارفه من تعليق ليكى

البقاء لله

ويا ستى ده طبع الناس فى كل مكان وزمان

على ايام الرسول كان فيه واحد اسمه عبد الله بن اميه بن سلول
اللى قال على السيده عائشة بنت ابى بكر انها زنت مع احد الصحابه ودى اشرف نساء المؤمنين
رسول الله قال لو بريئه سيبرئك الله
وفعلا ربنا اظهر الحق
بصى يا ايناس
دى ناس اقل ما يقال عنها انها نفوس مريضه وربنا يهديها لانها تستاهل اننا ندعى ليها بالشفا

وربنا يهدى

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:14:00 م 2010

قوس قزح
ازيك يا قمر وحشانى جدا والله
والبقاء والدوام لله لا يا داليا انا اللى مقصرة جدا فى حقك وانا عتذر لك عن دا
اما عن الحيوان فدا حد اكيد احمق بالقدر الكافى انه يفترى على سيدة امانة فى بيتها وقد يؤدى كلامه لا قدر الله الى هدم بيتها ربنا يهدية او ياخدة
تحياتى واحترامى وحبى لك يا قمر

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:15:00 م 2010

ابى هانم
اللهم امين يارب العالمين

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:15:00 م 2010

عاشقة القمر
اهلا بك وفعلا ربنا يهدى او يرحمنا من شرورهم
تحياتى وحبى لك

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:20:00 م 2010

تركى الغامدى
اهلا بك من جديد شرفتنى جدا بالمرور
فعلا اخى ان علقنا علية او عندة فأننا نعطيه اكبر من حجمة وطريقا ان يتمادى فى ما هو فية
علينا ان لا نسكت على مثل امثالة
اللهم امين اخى اللهم اهدنا واهديهم
تحياتى واحترامى لك

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:22:00 م 2010

موناليزا
اهلا بك يا اختى
انا اعرف هذا الشخص قرأت ما كتب هذا الاحمق

ربنا ينتقم منه

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:24:00 م 2010

صيدلية طالعة نازلة
فعلا دول بقوا كتير اوى
الظاهر هم بيعملوا كدة عشان يتشهروا

انا كمان فرحت انى كلمتك جدا

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:28:00 م 2010

اقصوصة
اهلا بك اللهم امين
ربنا يهدينا ويهديهم

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:29:00 م 2010

نور الدين
اهلا بك اللهم امين ليتهم يعلمون

شكرا لمرورك

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:30:00 م 2010

وومن

الظاهر اننا اصبحنا مجال وبؤرة للمشاكل
ولا اعلم سببا لاستهدافنا بتلك الكلمات او المشاكل


شكرا لك على الاتصال

تحياتى وحبى

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:32:00 م 2010

سمكة واحدة
اهلا بك
وشكرا لك على العزاء
البقاء والدوام لله

فعلا دى حاجة اكتر من مقرفة
ربنا يهديهم

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:41:00 م 2010

ENG./ELSAYED,PMP
اهلا بك
سرنى حين عرفت انك بورسعيدى
شكرا لك ولمرورك

وجميل ان نتفق على ان الخروج عن المألوف والخوض فى الاعراض شئ سئ جداا
ولا يجوز اطلاقا

تحياتى لك

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:41:00 م 2010

ENG./ELSAYED,PMP
اهلا بك
سرنى حين عرفت انك بورسعيدى
شكرا لك ولمرورك

وجميل ان نتفق على ان الخروج عن المألوف والخوض فى الاعراض شئ سئ جداا
ولا يجوز اطلاقا

تحياتى لك

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:45:00 م 2010

روفى
ازيك يا جميلتى ربنا يديم الود والمحبة فى الله عزوجل
فعلا انا لم ارد ان اشهر هذا القذر ليربح على حساب سمعتنا او شرفتنا
وجزاك الله خيرااا
وربنا يبارك فيكى

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:46:00 م 2010

اكيد بحبها
اهلا محمد ربنا يهدى الجميع يارب
او يرحمنا منهم
شكرا لك مرورك يا اخى

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:47:00 م 2010

محمد غالى
منور المدونة بجد
شكرا لك وربنا يهدى الجميع يارب
ويبعد عننا متخلفى الفكر والعقل وناقصى الدين والحشمة
تحياتى لك

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:50:00 م 2010

ماما امولة
انتى سيدة فاضلة وفوق مستوى اى كلام ان شاء الله ولا يمكن ان نسمح لاى احد ان ينال منك او من هم فى مثل خلقك والا كنا كالساكت عن الحق
والحمد لله انا لست كذلك
كما انه من حق الناس الطيبة ان تجد من يدافع عنها ويقف بجانبها والا كنا منافقين نحاول النيل من اخواتنا لا اكثر ومدعى تحضر ةتدين وفكر
تحياتى لك وحبى واحترامى
وربنا يبعد عننا وعنك كل الشر
وينتقم مما هانت عليهم سمعتنا واعراضنا

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:51:00 م 2010

همس القلوب
ازيك يا خالد
منور والله اية اخبارك من زمان مش شفتك
لا ابدا انت بس عشان مش بتحب تتابع قلة الادب بتاعت الناس
ربنا يسترنا
تحياتى واحترامى لك اخى الفاضل

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:52:00 م 2010

حنين القلب
البقاء والدوام لله
شكرا لك يا حنين انا عارفة ياقلبى انك مش عرفتى تسلمى لى يارب


فعلا هناك بيننا المنافقين كما كان ايام الرسول صلى الله عليه وسلم

ربنا يعافينا يارب
تحياتى وحبى لك

  نهر الحب

الأربعاء فبراير 03, 07:54:00 م 2010

عاشقة القمر
ازيك ياقمر انا اسفة علقت على تعليقك لكن الجهاز لم ينشرة فاعتذر لك جدا
شكرا لك وربنا يهدي الجميع يارب ويبعدهم عننا
تحياتى وحبى لك اختى فى الله

  مرايتى

الأربعاء فبراير 03, 10:33:00 م 2010

حسبنا الله ونعم الوكيل فيمن أزى المسلمين بغير وجه حق

ربنا يرحمنا يا حبيبتى همه دول الرويبضه الى قال عنهم حبيبنا رسول الله صلى الله عليه وسلم

ربنا يحفظنا واياكى ويسترنا ويستر نساء المسلمين

  نهر الحب

الخميس فبراير 04, 01:15:00 ص 2010

مرايتى
اهلا بك
وفعلا كما قلتى هم الرويبضه اللى تحدث عنهم النبى الكريم صلى الله عليه وسلم
ربنا يرحمنا ويحفظنا منهم يارب العالمين
كل الاحترام والتحية لك

  غير معرف

الخميس فبراير 04, 01:57:00 ص 2010

أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
  هانى زينهم

الخميس فبراير 04, 03:07:00 م 2010

" ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا "

  الأرمـوطــي

الخميس فبراير 04, 04:38:00 م 2010

احب الاول اسجل اعجابى بثقافتك الدينية العالية وحرصك على مساندة وتدعيم قيم الدين الحميدة وبخصوص موضوع التعليم اقول اسال الله ان يعلنا ماينفعنا وان ينفعنا بما علمنا واما بالنسبة لمن يخوض فى اعراض المسلمات اذكرة بقولة تعالى(والذين يرمون المحصنات المؤمنات ثم لمن ياتوا باربعة شهداء فاجلدوهم ثمانين جلدة) وقولة تعالى (ان الذين يرمون المحصنات الؤمنات لعنوا فى الدنيا والاخرة ولهم غذاب عظيم)احب اشيد تانى بهدفك السامى لرفع راية الدين لانى ازهرى والمفروض انى اعمل زيك لكن للاسف مقصر لكنى احب اصحاب الهمم العالية امثالك
تحياتى ليكى

  غير معرف

الخميس فبراير 04, 07:31:00 م 2010

أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
  نهر الحب

الخميس فبراير 04, 09:12:00 م 2010

هانى زينهم
اللهم امين يارب العالمين

شاكرة لك مرورك

  نهر الحب

الخميس فبراير 04, 09:17:00 م 2010

الارموطى
اهلا بك وجزاك الله خيرا على الاطراء
اللهم اغفر لنا ما لا يعلمون

شكرا لك اخى وانا حاطة لينك فى البوست لضوابط شهود الزنا لا قدر الله
اللهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك

  نهر الحب

الخميس فبراير 04, 09:21:00 م 2010

الفاضل اللى بيشتم
شكرا لك جداا ولذوقك
بصراحة زعلت شوية بس لقيتك بتضحك فضحكت لان ضحكتك حلوة
شكرا لك مرورك

  Gannah

الجمعة فبراير 05, 02:20:00 م 2010

ازيك يا ايناس؟؟
أولا: البقاء لله واعذرينى لانى لم اعلم بحالة الوفاة فى وقتها ولم اعرف الا من التعليقات
ثانيا: أنا مش فاهمه ايه اللى بيحصل ومش عارفه ايه اللى وصل الامور للتطاول على سيدة فاضلة لا نعلم عنها الا كل خير ولا ايه اللى خلى داليا تريد ترك التدوين ولكن واضح ان فيه ناس فاضية ومعندهاش ضمير ومحتاجة وقفه قوية مننا
أنا أريدك ان تسألى القراء إذا كان من الحكمة ان نعرف من هؤلاء لأن مقاطعتهم وفضحهم قد تكون وسيلة مجدية لكى يعودوا إلى جحورهم وقد تكون وسيلة تحذيرية للاخرين
انا شخصيا مع الرأى ده لأن التكتم قد يغريهم بالمزيد
لكن يهمنى اعرف اذا كان رأيى صحيح أم لا
تحياتى وسلامى للفاضلة والدتك ولنسمة

  norahaty

الأحد فبراير 07, 02:07:00 م 2010

البقاء لله ياأيناس
ما دايم الأ الله سبحانه
وتعالى ولا حول ولا قوة
الابالله العلىّ العظيــم.

  مهندس مصري

الأحد فبراير 07, 07:31:00 م 2010

مش عارف ايه الموضوع
بس طبعاً كلنا ضد اي قذف للمحصنات
البقاء لله في حالة الوفاة عندك
و ربنا يبعد عنا المجرمين

  salwa

الاثنين فبراير 08, 11:07:00 ص 2010

السلام عليكم غاليتي
دائما الكلام صفة المتكلم و كل اناء ينضح بما فيه
و لله الامر
حسبنا الله و نعم الوكيل
سلام

  نهر الحب

الاثنين فبراير 08, 01:18:00 م 2010

جنة
ازيك يا اختى الجميلة الحبيبة
البقاء والدوام لله رب العالمين
بصى ولا انا بجد بس اللى قادرة اقوله ان انا كمان نفسيتى تعبانة جدا من كدة والله
الحمد لله عل كل حال
بصى بالنسبة للسؤال اعتقد ان نشر اسماء الناس دى شهرة لهم
كمان احنا مش ملايكة ممكن نغلط ونخلط الامور الشخصية بالتوجية للناس دول

تحياتى وحبى واحترامى لك

  نهر الحب

الاثنين فبراير 08, 01:19:00 م 2010

نورتى
اهلا بك
والبقاء والدوام لله رب العالمين

  نهر الحب

الاثنين فبراير 08, 01:20:00 م 2010

مهندس مصرى
اهلا بك واكيد كلنا ضد الغلط والخوض فى سمعت اناس شرفاء او حتى النميمة

البقاء والدوام لله
تحياتى واحترامى لك

  نهر الحب

الاثنين فبراير 08, 01:22:00 م 2010

سلوى
اختى الغالية جدا فى الله
فعلا كل اناء ينضح بما فية
سلمت اناملك وسلم عقلك وقلبك يارب العالمين

  كلمات من نور

الأربعاء فبراير 10, 03:42:00 ص 2010

نهر الحب

مع الأسف تدني الأخلاقيات والابتعاد عن الدين سول لضعاف النفوس نشر فضائح هي أفك ويعلم الله هذا وكما برأ السيدة عائشة في كتابه الكريم هو القادر على رد كيد هؤلاء الناس في نحورهم ويكفينا أن الله يعلم ويعي ما بقلوبنا ..أما هؤلاء فإنني أدعو الله أن يكفينا شرورهم ويهديهم بعيدا عننا جميعا...تحياتي

  نهر الحب

الجمعة فبراير 12, 02:54:00 ص 2010

كلمات من نور
صدقت والله وهى من هى ام المؤمنين رضى الله عنها

تحياتى لك ولمرورك